onsdag den 6. april 2016

Skønne babytæpper




Med skønne forårsbabyer er det dejligt med et godt tæppe - enten som svøb eller til barnevognen. 

Vi har hæklet tæpper efter et enkelt zigzag-mønster. Mønstret er smukt i både én og flere farver, og der er rig mulighed for selv at være kreativ. 


Det øverste tæppe er hæklet i Tusindfryds Hverdagsuld,og det nederste er hæklet i Tusindfryds Engleuld.

Tæpperne er perfekte som et hurtigt projekt, eller for dig der er nybegynder og gerne vil se et hurtigt og fint resultat.

//Line og Malene

_________________________________________________

Zigzag-babytæppe med hulmønster 

Hæklenål: #4
Garn: Hverdagsuld (Tusindfryd Cph), ca. 250g. 
Mål: B60xL100

Start med at slå 130 lm op. 

Række 1:
Hækl 1 stm i den 4. lm fra nålen, 3 stm, *3 stm i 1 lm, 5 stm, spring over 2 lm, 5 stm - gentag fra* frem til de sidste 6 lm. Herfra 3 stm i 1 lm, 5 stm, vend arbejdet. 

Række 2: 
1 km i den 2. stm, 3 lm (udgør den 1. stm), 4 stm, *3 stm i næste m, 5 stm, spring over to m, 5 stm - gentag fra * frem til de sidste 6 m. Herfra 3 stm i 1 m, 5 stm, vend arbejdet. 

Række 2 gentages til babytæppet har den ønskede længde. 

Undervejs kan der foretages farveskift efter eget ønske.
Video - farveskift:
https://www.youtube.com/watch?v=6fZdDs9bUJU
På det viste tæppe er der skiftet farve efter 6 rækker.  
             

Zigzag-babytæppe

Hæklenål: #4
Garn: Engleuld (Tusindfryd Cph), ca. 300g. - svarende til to nøgler i hver farve.  
Mål: B70xL90

Start med at slå 176 lm op - ønskes et bredere tæppe tilføjes der 18 m for hver ekstra bølge. 

Række 1:
Lav en ekstra lm til at vende med. Start med den første fm i 2. m fra nålen. Hækl fm rækken ud (der skal være 176 fm), vend med 2 lm. 

Række 2: 
Hækl 1 stm i samme m som de 2 lm, 6 stm (der skal altid være 8 stm i starten inkl. de 2 lm, der tæller for 1 stm), *3 stm sm, 7 stm, 3 stm i 1 m, 7 stm*. Gentag fra *til* rækken ud, slut med 6 stm og 2 stm i sidste m, når du hækler den sidste bølge, vend med 2 lm (det er kun i enderne, der skal være 8 stm). 

Række 2 gentages til babytæppet har den ønskede længde. 
Afslut med en række fm. 

Tæppet på billedet er 90 cm langt - svarer til 108 bølgerækker. Der er skiftet farve efter 12 rækker.  


6 kommentarer:

  1. Hej.
    Jeg er igang med at forsøge mig med babytæppet med hulmønster, men forstår ikke helt overgangen fra en række til den næste - der står at man skal vende arbejdet, lave en kædemaske i 2. stangmaske og herefter 3 lm og 4 stangmasker, men når jeg starter rækken op på den måde, så bliver første maske i hver række jo sprunget over og det giver et mærkeligt indhak i tæppet - kan det passe at kanten ikke bliver jævn eller har jeg mistforstået opskriften? Umiddelbart ville jeg tænke at det gav bedre mening at vende med 3 lm, lave 5 stangmasker og herefter fortsætte det sædvanlige mønster, men jeg har også kun hæklet 2 rækker så måske er jeg bare ikke tålmodig nok ift at se et resultat der giver mening?
    Mvh Helle

    SvarSlet
  2. Hej Helle,
    Det er rigtigt nok at du skal gøre som der står, selvom det til en start måske ser mystisk ud. Hvis du fortsat, efter nogle rækker, synes det ser mystisk ud, må du meget gerne skrive til os på mail og evt. vedhæfte nogle billeder.
    Mange hilsner
    Malene & Line

    SvarSlet
  3. Hej!
    Jeg er igang med at hækle babytæppet uden huller. Men jeg kan slet ikke få maskerne til at passe til opskriften. Jeg bliver nødt til at hækle 2 stm i sammen udover dem jeg skal i hver rækker

    SvarSlet
  4. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  5. Hej. Kan man lave tæppet med huller lidt bredere og i så fald hvor mange lm kan man lave så det stadig går op?

    SvarSlet
  6. Hej :)
    Jeg er igang med dit skønne zigzag tæppe uden huller. Mit tæppe er nu 3 rækker inde og kun blødt bølget frem for den skarpe zigzag på dit. Hvad gør jeg forkert?

    SvarSlet